‘Een positieve kijk en je hebt gouden medewerkers’

Wim Arens, IT-bedrijf Vooruit

Taal op de werkvloer

Ik ben een werkgever en heb vragen over het taalniveau van mijn medewerkers

  • Ik ben aan het digitaliseren en merk dat mijn medewerkers daar moeite mee hebben
  • Ik vermoed dat mijn medewerkers onvoldoende kunnen lezen en/of schrijven
  • Ik wil medewerkers aannemen die beperkt Nederlands spreken en meer vaktaal moeten leren
  • Ik heb medewerkers in dienst met een andere moedertaal wat leidt tot miscommunicatie en vervelende situaties

Waar kan ik als werkgever terecht voor advies over het taalniveau van mijn medewerkers? 

Het Taalhuis in de gemeente van de werkgever of de gemeente van de medewerker denkt mee over wat welke inzet passend is bij jouw medewerkers. Het Taalhuis zoekt bijvoorbeeld een Taalmaatje of kijkt of de medewerker kan aansluiten bij formeel onderwijs. Speelt de vraag voor meerdere medewerkers die ook vaktaal moeten (bij)leren, dan zijn er bredere scholingsoplossingen mogelijk.

Onderstaande links geven meer informatie voor de regio's in Midden-Gelderland: 

Welke oplossing past bij mijn onderneming en medewerkers? 

Er bestaan verschillende trajecten die je als werkgever kunt inzetten. Hieronder volgen een aantal voorbeelden. Voor advies op maat kun je contact opnemen met het Taalhuis in jouw regio. 

1. Taalcoaching op de werkvloer

Bij IKEA kreeg een groep medewerkers 15 weken taalcoaching van eigen collega’s. Er werd met name geoefend met spreekvaardigheid: van typisch Nederlandse uitdrukkingen tot handige tips om mensen de weg te wijzen in de winkel. Het voordeel van taalcoaching op de werkvloer is dat het de aandacht voor taal vergroot omdat er meer positieve aandacht is voor taal is. De medewerkers voelen zich ondersteund door hun collega’s en het wordt makkelijker om hulp te vragen Een-op-een taalcoaching is ook heel geschikt voor Nederlandstalige werknemers omdat het veilig en vertrouwd is.

2. Digilessen op de werkvloer

Bij het UMC Utrecht werden medewerkers wegwijs gemaakt in het gebruik van intranet en andere bedrijfsapps. Er werd geleerd om digitaal een declaratie in te dienen en verlof aan te vragen. Dit gaf zowel voordelen op de werkvloer als in privé-situaties.

3. Taallessen op de werkvloer 

Steeds meer werkgevers bieden Nederlandse taallessen aan. Soms onder werktijd en soms buiten werktijd, Medewerkers krijgen bijvoorbeeld gedurende 10 weken twee keer per week les in spreken, lezen en schrijven. De groepen zijn ingedeeld op taalniveau. Vaak wordt dan ook ingezet op het vergroten van ‘vaktaal’. 

4. Zelf oefenen met taal, rekenen en computervaardigheden

5. Training voor werkgevers die statushouders op de werkvloer (willen) begeleiden 

De Harrie Helpt Statushouders-training is voor iedereen toegankelijk die met de doelgroep Statushouders aan de slag gaat of hier al ervaring mee heeft. Voorkennis is niet noodzakelijk. De training is zo ingericht dat iedereen, ongeacht ervaring, voorkennis of opleidingsniveau kan deelnemen. 

Meer advies of inspiratie nodig? 

Onderstaande website bieden meer informatie en inspiratie voor het verbeteren van de (taal)basisvaardigheden op de werkvloer. Maar ook om bijvoorbeeld laaggeletterheid op de wekvloer te herkennen en signaleren. 

Om terug te kijken

Wist je dat?

In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Dat is 1 op 7. De kans is groot dat de taal-basisvaardigheden ook bij jouw medewerkers een rol spelen. Er zijn 10 beroepsgroepen waar laaggeletterdheid meer voorkomt. 


 

 

 

 

Cookie-instellingen